Local Photographer: Olav Stubberud
Fra fotograf til ikon
Oppvokst på Rykkinn i Bærum plukket han først opp kameraet i en alder av 11 år og begynte å dokumentere barndomskompisene, Ståle Sandbech og Aleksander Østreng på snowboard. Samtidig som kompisene begynte å utmerke seg som profesjonelle utøver, gjorde Olav det samme gjennom bildene sine, og fikk tidlig eksponering blant magasiner som Tacky og Playboard.
Fingeren på Avtrekkeren
Om det var Olav Stubberud som fant kameraet, eller om det var kameraet som fant Olav Stubberud kan man lure på. Hvertfall har han hatt fingeren stødig på avtrekkeren fra før han var tenåring og han har fanget det mest ekstreme av sport, kultur og livsstil på film.
“Jeg er fotograf, det er det som er basen min. Jeg har jobbet med det i rundt 12 år og skutt i rundt 16-17 år. Det er nok alltid det jeg kommer til å kalle meg, for det er det jeg føler meg som, selv om jeg er mer komfortabel med å kalle meg selv artist nå.”
både Bak Kameraet og Foran Linsen
Bak linsen er han betrodd av verdens største idrettsutøvere, skuespillere og artister. Men selv flyter han sømløst fra bak kameraet - til foran linsen som både modell og skuespiller. Skandinavias eneste ambassadør for YSL men's beauty, og med sin opptreden i filmen “Verdens værste menneske”, har Olav utfoldet seg langt utover det å kun være en fotograf.
“Nå er det mere fotfestet hvem jeg er, og hva jeg gjør føler jeg er, det er mer layers to it. I og med at jeg har gjort større skalaer i forskjellige ting, så blir man jo mere akseptert i de verdenene. Man gjør mer fetere modell gigs, fetere photo jobber, fetere whatever. YSL var det store nå, som jeg føler at alt har ledet opp til. Jeg sier ikke det er en grand finalé, men det er en ganske heavy checkpoint å få en endorsement med et brand du ser opp til, og som vil assosieres med deg for den du er og det du har bygget opp.”
Filosofi og Attitude gjennom Olav Stubberuds Kreative Merkevare - basic.
Olav har aldri begrenset seg fra å uttrykke seg gjennom flere medium og med merkevaren “basic.” presenterer han sitt eget univers. Siden 2014 har han skildret sin filosofi og attitude gjennom basic i en verden av Fine Art og Bildekunst, dette fremstiller han i en kombinasjon av det analoge og det digitale. Her deler Olav også sitt visuelle uttrykk via design i en rekke kleskolleksjoner, og en swimwear linje for kvinner. Dette strekker seg også utenfor Olavs egen visjon, der han nylig har utviklet en ny trillekoffert i et samarbeid med Douchebag for “the creative jetsetter”.
“basic.” er og blir det mest personlige jeg gjør fordi det er skapt fra A-Å av meg… Det er et meltingpot av et prosjekt der jeg kan teste ut og gjøre alt av de analoge prosessene mine, speak my mind, vise noe jeg syns er fett, og inspirere gjennom kunst og det visuelle”