Local Art: Thea Elise Klingvall
Thea Elise Klingvall (30) er oppvokst i Porsgrunn og har gjennom oppveksten fått mye tiltro lagt på sine kunstneriske talenter av sin mor. Hennes mor startet med å kjøpe inn malesaker og sitte oppe på sene kvelder mens Thea malte, og ville virkelig at hun skulle kultivere sine talenter. Denne kultiveringen fortsatte gjennom 3 år på kulturskole og tegnekurs for barn fra 8-års alderen, noe som den talentfulle Thea raskt skulle vokse ut av. Moren sendte da henne på kunstskole hos maleren Jonny Andvik, hvor hun tilbrakte mye tid både som student i alderen 12 til 19 år, og i senere tid som praktikant etter kunstskolen ble lagt ned i 2015. Mye av hennes teknikk og lærdom krediterer Thea nettopp til Andvik, da han ble en slags mentor for henne gjennom hennes utvikling som kunstner; en ung talentfull ildsjel som trakk til seg all lærdom fra den mer erfarne og kunnskapsrike mentoren.
“Jeg la maling på hylla helt i 3 år og mange var sjokkert også tror jeg.”
Etter sine år som praktikant hos Andvik stod Thea, som bare 19 år, ansikt til ansikt med et valg; hvor hun måtte velge mellom å satse på kunsten fullt ut, eller å få muligheten til å ha en vanlig studentopplevelse. Andvik hadde anbefalt kunstakademiet “Florence Academica” i Italia, men valget falt på BI i Kristiansand istedetfor. Alt var derimot en del av planen. BI ble etterfulgt av en bachelorgrad på Westerdahls hvor hun fant tilbake til kreaitiviteten.
“Jeg har alltid vært en veldig fargerik og eksentrisk person. Og før jeg egentlig visste det, så har jeg alltid vært veldig motivert og sett opp til mange sterke kvinnelige forbilder.”
Klingvall sin kunst henter mye inspirasjon fra mange sterke kvinnelige forbilder, og mye av grunnen mener hun kommer fra at hun var ekstremt sjenert da hun var liten, og hun flyttet fra Porsgrunn til Kristiansand fant hun sin stemme i kunsten. Jo mer hun fikk vist hvem hun var, jo flere komplimenter hun fikk, desto mer økte selvtilliten, og det er denne selvtilliten og styrken hun gjerne finner inspirasjon i hos andre jenter, og da spesielt de som tør å skille seg ut og være uredd og trygge på seg selv mens de gjør det.
“Det fineste komplimentet jeg har fått er vel at jenter gikk inn på forrige utstilling og kom ut med mer selvtillit, og det er akkurat det som er poenget; å prøve å hente inspirasjon til å finne trygghet i seg selv. Det å være trygg med de særpregene man har, enten det er etnisitet, verdier eller om du går med hijab. Eller om du elsker å være naken og være trygg på det.”
Thea mener at kvinner er mer følsomme, på godt og vondt, men ser på det som en styrke gjennom at man derfor takler motgang bedre, og klarer å være ærlig ovenfor seg selv og andre om når man er sliten eller føler seg svak. Fra de kvinnene Thea kjenner best og som står henne nærmest, forstår hun seriøsiteten i hva en kvinne kan stå i, med blant annet konflikten mellom kropp, selvbilde og relasjoner, hvilket bidrar sterkt til hennes inspirasjon.
“Jeg har alltid vært veldig interessert i pop-art. (…) Jeg syntes Picasso, Monet og Munch er veldig kult. Det er veldig sterkere fargebruk, hardere former, hardere linjer og mer lek med fantasien. (…) Det i mixed med Lady Gaga, da har du meg.”
Hun gir uttrykk for at hun skulle ønske kvinner i Oslo som driver med kunst var flinkere til å skrike litt høyere og tre frem i oppmerksomhetens lys. Hun tror også kunstmiljøet i Norge beveger seg mot en slags digital renessanse, hvor mye digital kunst og fotokunst står i rampelyset nå, men hvor folk begynner å anerkjenne det analoget mer igjen, og sette pris på og være opptatt av det mer ekte, naturlige med en nostalgi tilbake til en pre-digitalisert verden.
Klingvall sin utstilling, “Herskerinnen”, ble stilt ut på galleriet OsloNowhere frem til 30. oktober, og ADAP var med Thea i forløpet og forberedelsene til utstillingen. Resultatet av dette kan du se i vår nyeste episode øverst i artikkelen.